Thursday, December 13, 2012

8 Perkara yang perlu dielakkan semasa tidur

Mimie nak sharekan sesuatu yang kerap kita lakukan semasa tidur. Banyak perkara yang kita lakukan semasa tidur yang boleh menyebabkan kesihatan kita terjejas . Separuh dari entry ni di CopyPaste dan di edit dan di tokok tambah sedikit .

1. Jangan memakai jam tangan ketika tidur.
Mungkin ada di antara korang yang terlupa untuk membuka jam tangan yang korang pakai sebelum tidur. Sebenarnya jam tangan boleh mengeluarkan radioaktif. Walaupun jumlahnya tidak banyak, sedikit sebanyak ia memberikan kesan yang negatif terhadap kesihatan anda.




2. Jangan tidur dengan handphone di sisi anda.
Para saintis percaya bahawa, jika kita meletakkan telefon bimbit bersebelahan anda ketika tidur, ia akan mengeluarkan sejenis gelombang yang boleh membahayakan kesihatan anda. Walaupun ada yang berbuat demikian kerana untuk dijadikan sebagai alat penggera. Kalau boleh elakkan.

3. Jangan tidur dengan muka yang bermekap.
Jika anda tidur dengan muka yang bermekap, ia sebenarnya mendatangkan kesan dalam kualiti tidur anda kerana, muka kita tidak rasa selesa dengan mekap yang belum lagi tertanggal. Selain daripada itu, ia juga menghalang kulit muka anda untuk bernafas dan mendapatkan pengaliran udara yang sepatutnya ketika tidur. Oleh itu, tanggalkan mekap sebelum tidur.

4. Jangan tidur dengan memakai coli.
Hal ini juga penting kerana pakar kesihatan di luar negara mengesahkan bahawa mana-mana wanita yang memakai coli ketika tidur berisiko tinggi untuk menghidap kanser payudara. Memakai coli lebih dari 12 jam juga tidak baik untuk kesihatan wanita.

5. Jangan tidur dengan memakai seluar dalam.
Ini untuk kaum lelaki khususnya. Pakailah seluar yang longgar dan tidak terlalu ketat semasa tidur.

6. Jangan tidur tanpa seurat benang.
Ia juga mengelakkan diri kita daripada tercedera ketika tidur bagi yang agresif cara tidurnya. Selain itu, ia juga sebagai persediaan untuk menghadapi kecemasan.

7. Jangan tidur dalam keadaan komputer terbuka 
Kes ni macam NO.2 . Jika kita kerap tidur berdekatan dengan komputer atau laptop yang terbuka akan menyebabkan Barah otak .

8. Elakkan tidur meniarap
Apabila kita tidur secara meniarap pressure di dada kita makin tinggi terutama perempuan . Kita akan merasa sakit dada apabila tua kelak . Meniarap sememangnya tidak elok sama ada sewaktu tidur , menghadap laptop dan sebagainya .

Credit to : akalEmosi

8 comments:

Aimi Wardina ♥ said...

Thanks 4 the info ;)

Nur hanim said...

Hi. Jom join segment ni xD

http://nurhanim-ehier.blogspot.com/2012/12/short-segment-by-nurhanim-ehier.html

Dunia Wilma said...

Info yang sangat berguna untuk kita semua...Thanks for sharing it Mimie ^_^

hananhadila said...

hanan tag blog ni ;) http://hananhadila.blogspot.com/2012/12/special-giveaway-by-nabilah-saadah.html

priyadarshini said...

Pemenang utk Giveaway Cuti Sekolah by Priya yang awak setuju sponsor sudah diumumkan.. Nanti awak contact pemenang utk barang yg awak sponsor.

http://princessaliessa.blogspot.com/2012/12/pemenang-giveaway-cuti-sekolah-by-priya.html

Azhafizah Md Nor said...

selalu je tertidur masa hadap lappy..cemane tu..huhu..btw thanks share >.<

Syamimi_Tahir said...

jadi kena elakkan la lepas ni . haha . Dah penat sangat , tak sedar semua tu kan ^^

zeeQa said...

great infoo. thankyouu ^^